လႊတ္ေတာ္အသစ္ႏွင့္ အစိုးရအေဟာင္း [သရ၀ဏ္(ျပည္)]
---- ----- ----- ----- ----
၂၀၁၆ ေဖေဖာ္၀ါရီႏွင့္ မတ္လ တလလံုး (ရက္ ၆၀ ခန္႔)မွာ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး၀ယ္ထူးျခားေသာကာလျဖစ္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုနွစ္လေသာကာလအတြင္း၀ယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္ (အစိုးရ)တြင္ လူေဟာင္းမ်ား ဆက္လက္အုပ္ခ်ဳပ္ေနဆဲျဖစ္ျပီး ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္(လႊတ္ေတာ္)သည္ အသစ္ျဖစ္ေပၚလာေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ သည္။ တနည္းေျပာရလွ်င္ လႊတ္ေတာ္အသစ္ႏွင့္ အစိုးရအေဟာင္း ရင္ဆိုင္ေတြ႕ရျခင္း ျဖစ္သည္။ အစိုးရ ေဟာင္းတြင္ပါ၀င္သူ အမ်ားစုမွာ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပဲြတြင္ရံႈးနိမ့္ခဲ့ေသာ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖံြ႕ျဖိဳးေရး ပါတီ၀င္အမ်ားစု ျဖစ္ျပီး လႊတ္ေတာ္အသစ္တြင္ ပါ၀င္သူအမ်ားစုမွာ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီ အဖဲြ႕ခ်ဳပ္ပါတီ၀င္ အမ်ားစုျဖစ္ေလသည္။ ယခင္လႊတ္ေတာ္အေဟာင္းႏွင့္ အစိုးရေဟာင္းလက္ထက္တုန္းကလည္း လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အစိုးရသည္ သိပ္ျပီး အေစးကပ္သည္ေတာ့မဟုတ္၊ ရံဖန္ရံခါ အျငင္းပြားမႈမ်ား၊ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္မႈမ်ား၊ အာဏာ လြန္ဆဲြပဲြမ်ားလည္း ရိွခဲ့ဖူးပါသည္။ ဥပမာ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ခံုရံုးအဖဲြ႕၀င္မ်ားကို စြပ္စဲြျပစ္တင္ေသာကိစၥ၊ ေဒါက္တာဆိတ္ဖြားရွာပံုေတာ္ကိစၥ၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီ၀င္မ်ားသည္ ျပည္ ေထာင္စုအဆင့္ ဟုတ္မဟုတ္ ျငင္းခံုမႈ၊ ဆီးသီးဗန္းေမွာက္သည့္ကိစၥစသည္ျဖင့္ ဦးေရႊမန္းႏွင့္ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ ၾကား၊ ဦးခင္ေအာင္ျမင့္ႏွင့္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရၾကား အျငင္းပြားၾကရတာေတြလည္း ရိွေပသည္။ သို႔ေသာ္ မ႑ိဳင္ ႏွစ္ခုလံုးသည္ ျပည္ခိုင္ျဖိဳးပါတီ၀င္မ်ားသာျဖစ္၍ ထိုအျငင္းပြားမႈမ်ားမွာ ဟန္ေဆာင္အျငင္းပြားမႈေတြလားဟု သံသယျဖစ္သူကျဖစ္ၾကသည္။ ထိုစဥ္က ျဖစ္ေနခဲ့ေသာ နိုင္ငံေရးပံုသဏၭာန္မွာ လႊတ္ေတာ္ကတဖက္၊ အစိုးရ ႏွင့္ တပ္မေတာ္က တဖက္ဆိုေသာ ပံုသဏၭာန္ျဖစ္သည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္ သမၼတနွင့္လႊတ္ေတာ္အျငင္းပြား တိုင္း တပ္မေတာ္သည္ သမၼတဘက္မွရပ္တည္ ဆႏၵမဲေပး၊ ေထာက္ခံေဆြးေႏြးတတ္တာ မၾကာခဏေတြ႕ရ သည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ ဘယ္ေလာက္သေဘာထားကဲြကဲြ အားလံုးသည္ ျပည္ခိုင္ျဖိဳးပါတီ၀င္မ်ား၊ တပ္မေတာ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းမ်ားျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုက ထိုႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းကို အယံုအၾကည္မရိွပါ။ ရင္မခုန္ခဲ့ၾကပါ။ သို႔ေသာ္ အေျခအေနကား ျခားနားခဲ့ျပီ။
၂၀၁၆ ေဖေဖာ္၀ါရီလဆန္းမွစ၍ လႊတ္ေတာ္အသစ္မ်ားသည္ ျဖစ္တည္လာခဲ့ျပီျဖစ္၏။ အစိုးရမွာကား မျပဳတ္ ေသး။ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကလည္း ယခင္အတိုင္းရိွေနဆဲ။ ထိုအခါတြင္ အသစ္စက္ စက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ အသစ္စက္စက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရအေဟာင္းတို႔ ပြတ္တိုက္မႈမ်ား ရိွလာခဲ့ေလသည္။ လႊတ္ေတာ္သစ္၏စြမ္းေဆာင္မႈကို ျပည္သူလူထုက အကဲခတ္ေနၾကရာ လႊတ္ေတာ္တြင္တင္မည့္ ပထမဆံုးအေရးၾကီးအဆိုသည္ ၅၉(စ)ဆိုင္းငံ့ေရး၊ ျပင္ဆင္ေရး ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု အားလံုးကထင္ခဲ့ေသာ္လည္း အံၾသဖြယ္ရာပင္ NLD မွတင္ေသာ ပထမဆံုးအေရးၾကီးအဆိုမွာ ရွမ္းျပည္နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း)တြင္ ျဖစ္ပြားေနေသာ တိုက္ပဲြမ်ား ရပ္ဆိုင္းေပးေရး အစိုးရနွင့္သက္ဆိုင္ရာအဖဲြ႕မ်ား အား တိုက္တြန္းေၾကာင္း အဆိုျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၄ ရက္က မူးယစ္ေဆး၀ါးနိွမ္နင္းတိုက္ဖ်က္ ေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ျပည္သူလူထုပူးေပါင္းပါ၀င္လာမႈအေပၚ ၾကိဳဆိုေထာက္ခံေပးရန္နွင့္ ဟန္႔တားေနွာင့္ယွက္ သူမ်ား၏အႏၱရာယ္မွ ကာကြယ္ေပးရန္တို႔အျပင္ ထိေရာက္ေသာ ကူညီေဆာင္ရြက္မႈမ်ား အျမန္ဆံုးေဆာင္ရြက္ ေပးရန္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအား တိုက္တြန္းေၾကာင္း အဆိုကို NLD ပါတီမွ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ဦးလဂန္ဇယ္ဂ်ဳံးက ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းခဲ့သည္။ ထိုအဆိုႏွင့္ပတ္သက္၍ အစိုးရ၀န္ၾကီးမ်ားလႊတ္ ေတာ္တြင္ လာေရာက္ရွင္းလင္းျခင္းမရိွပါ။ တကယ္ေတာ့ အစိုးရသာ တကယ္တမ္းအလုပ္လုပ္ခဲ့လွ်င္ ထိုအဆို မွာ တိုက္တြန္းရန္ပင္မလိုေသာအဆိုျဖစ္သည္။ မူးယစ္ေဆး၀ါး တိုက္ဖ်က္သည္ဆိုျခင္းမွာ မူရင္းအားျဖင့္ အစိုးရ လုပ္ရမည့္အလုပ္ျဖစ္သည္။ ထိုအလုပ္ကို ျပည္သူလူထုက မိမိအလုပ္ပ်က္ခံကာအႏၱရာယ္ၾကားမွ လိုက္လံလုပ္ အားေပးေနသည္ဆိုကတည္းက အစိုးရသည္ ဘက္ေပါင္းစံုမွ အကာအကြယ္ေပးေစာင့္ေရွာက္ကူညီရမည္ ျဖစ္ သည္။ တပ္မေတာ္မွ လံုျခံဳေရးအျပည့္အ၀တာ၀န္ယူေပးရမည္ ျဖစ္သည္။ ယခုကဲ့သို႔ ကူသလိုလို မကူသလိုလို၊ ေစာင့္ေရွာက္သလိုလို၊ မေစာင့္ေရွာက္သလိုလို လုပ္ရမည့္ကိစၥမ်ား မဟုတ္ေခ်။ လုပ္ကိုလုပ္ရ မည့္ကိစၥမ်ားျဖစ္ သည္။ အစိုးရဘက္မွ မူးယစ္ေဆး၀ါးဆန္႔က်င္ေသာ ျပည္သူလူထုကို အကာအကြယ္အျပည့္အ၀ မေပးႏိုင္ေသာ ေၾကာင့္သာ လႊတ္ေတာ္တြင္ NLD က အေရးၾကီးအဆိုတခုအျဖစ္ တက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုအဆိုကို အစိုးရ အဖဲြ႕၀င္၀န္ၾကီးမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္သို႔လာ ေရာက္ရွင္းလင္းျခင္းမျပဳဘဲ ပထမအၾကိမ္အျဖစ္လႊတ္ေတာ္ကို ကဏၬေကာစျပဳခဲ့ပါသည္။
ထို႔ေနာက္ ပုလဲျမိဳ႕နယ္မဲဆႏၵနယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေဒၚခင္စန္းလိႈင္က နိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ေရြးေကာက္ပဲြအျပီး ေနာက္ပိုင္းေဆာင္ရြက္ေနေသာ နိုင္ငံပိုင္ေျမ၊ နိုင္ငံပိုင္စက္ရံုမ်ား၊ နိုင္ငံေတာ္စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းမ်ားကို အလ်င္စလို ငွားရမ္း၊ ေရာင္းခ်၊ လဲႊေျပာင္းမႈ၊ ပုဂၢလိကပိုင္ျပဳလုပ္မႈ၊ ႏိုင္ငံပိုင္စီမံကိန္းမ်ားကို ေနရာ တက်စီမံျခင္းမျပဳဘဲ အေဆာတလ်င္ ခြင့္ျပဳေနမႈ၊ က်ဴးေက်ာ္မ်ားကို အဓမၼဖယ္ရွားမႈ၊ ႏိုင္ငံပိုင္သယံဇာတမ်ားကို လိုအပ္ေသာေဆာင္ရြက္မႈမ်ား၊ သေဘာတူညိႇႏိႈင္းမႈမ်ား မျပုလုပ္ဘဲ အစိုးရတာ၀န္မလဲႊေျပာင္းမီ အလ်င္အျမန္ စီမံခန္႔ခဲြမႈ စသည္တို႔ကို ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံသားတို႔အက်ဳိးအတြက္ အေသးစိတ္စိစစ္ဟန္႔တား၍ ထိန္းေက်ာင္း တည့္မတ္ေပးရန္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖဲြ႕အားတိုက္တြန္းေၾကာင္း အေရးၾကီးအဆိုကို ၂၀၁၆ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၅ ရက္က တင္သြင္းခဲ့ေလသည္။ ၎အဆိုသည္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရကို မ်ားစြာအထိနာေစခဲ့ဟန္ရိွ၏။ ဟန္ေဆာင္ ပန္ေဆာင္မွ်ပင္ လႊတ္ေတာ္သို႔ လာေရာက္ရွင္းလင္းမႈမလုပ္ေတာ့ဘဲ တခါတည္းကိုယ္ေပ်ာက္ေဆးစားလိုက္ သည့္သဖြယ္ ၀န္ၾကီး၊ ဒု၀န္ၾကီး၊ အစိုးရအဖဲြ႕၀င္မ်ား ရိွန္းဆာယာ ပိုေမာက္၍ ကိုယ္ေပ်ာက္သြားၾကေတာ့သည္။ ၎ေနာက္ လႊတ္ေတာ္တြင္ ေဒၚခင္စန္းလိႈင္တင္သြင္းေသာ အေရးၾကီးအဆိုကို ၂၆-၂-၂၀၁၆ တြင္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္တြင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၁၂ ဦးက ေဆြးေႏြးၾကသည္။ NLD မွ ေစတုတၳရာျမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေက်ာ္ေအာင္လြင္က ေဒၚခင္စန္းလိႈင္၏အဆိုကို ေထာက္ခံေဆြးေႏြးေနစဥ္ တပ္မ ေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္အစုအဖဲြ႕မွ ဗိုလ္မွဴးၾကီးမိုးေက်ာ္ဦးဆိုသူက ခဏခဏဟုဆိုကာ မတ္တတ္ထျပီး ကန္႔ကြက္ေၾကာင္း ေျပာၾကားသည့္အျပင္ လက္ပံေတာင္းေတာင္စီမံကိန္းနွင့္ပတ္သက္ေသာ စာရင္းဇယားမ်ား ကို ရွည္လ်ားစြာဖတ္ၾကားျပသြားခဲ့၏။ ထိုဗိုလ္မွဴးၾကီး မိုးေက်ာ္ဦးဆိုသူ မတ္တတ္ထ စကားေျပာသည္နွင့္ က်န္ ေသာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ရိွ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အားလံုး မတ္တတ္ထရပ္ကာ အစုလိုက္ အေ၀းလိုက္ ဆႏၵျပသလို ကန္႔ကြက္သလိုလို လုပ္ၾကေလသည္။ ထိုျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ မေရွးမေနွာင္းမွာပင္ ျပည္ ေထာင္စုအစိုးရ၏ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရိွသူဟုဆိုေသာ ျပန္ၾကားေရး၀န္ၾကီး ဦးရဲထြဋ္က သမၼတဦးသိန္းစိန္အစိုးရ အား ပထမအၾကိမ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သက္တမ္းက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ယခုလက္ရိွလႊတ္ ေတာ္သက္တမ္းတြင္ သူတို႔အစိုးရအေနနွင့္ တာ၀န္ခံဖို႔မလိုေသာေၾကာင့္ တမင္သက္သက္အစိုးရကို ထိုးႏွက္ ေသာကိစၥမ်ဳိးကို လႊတ္ေတာ္တြင္၀န္ၾကီးမ်ားအေနျဖင့္ သြားေရာက္ေျဖရွင္းဖို႔ မလိုသည့္သေဘာမ်ဳိးေျပာၾကား သြားေပသည္ ( RFA Burmese 26.2.2016)။ ဤေနရာ၌ ေျပာၾကားရန္ရိွလာသည္မွာ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ျဖစ္ သည္။ နံပါတ္(၁)အခ်က္မွာ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းတခု၌ အစည္းအေ၀း က်င္းပေနစဥ္အတြင္း အျခား ကိုယ္စားလွယ္တဦးက မတ္တတ္ရပ္ကာ စကားလုေျပာခြင့္၊ မတ္တပ္ရပ္ခြင့္ရိွမရိွဆိုေသာကိစၥ၊ ထို႔အျပင္ အစုအေ၀းလိုက္ မတ္တတ္ရပ္ ကန္႔ကြက္ဆႏၵျပမႈမို်းကို လႊတ္ေတာ္အတြင္း ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရိွမရိွဟူေသာ ေမးခြန္းျဖစ္သည္။ ေနာက္ထပ္ေမးခြန္းတခုမွာ အစိုးရအဖဲြ႕၀င္ ၀န္ၾကီးမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္သို႔ လာေရာက္မေျဖ ၾကားေတာ့ဘူးဟု မိမိဘာသာဆံုးျဖတ္၍ ရသလားဆိုေသာ ေမးခြန္းမ်ားျဖစ္သည္။
သာမန္စဥ္းစားဥာဏ္ျဖင့္ စဥ္းစားၾကည့္ေသာအခါတြင္ပင္ လူတေယာက္စကားေျပာ၍ မျပီးေသးမီ အလုအယက္ ၾကားျဖတ္၍၀င္ ေျပာျခင္းသည္ လူၾကီးလူေကာင္းမပီသမႈ တမ်ဳိးအျဖစ္ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းက သတ္မွတ္ၾကေပ သည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္းသို႔ေရာက္ေနေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွာလည္း ထို Ethic မ်ဳိးရိွသင့္သည္ဟု ယူဆေပ သည္။ အကယ္၍ ကိုယ္စားလွယ္တေယာက္ေျပာေနေသာ ေျပာဆိုခ်က္မ်ားကို မိမိသေဘာမတူပါက ထိုကိုယ္ စားလွယ္စကားဆံုးေအာင္ေစာင့္ဆိုင္းျပီး ထိုသူေျပာဆိုျပီးစီးသြားပါမွ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒အား ခြင့္ေတာင္းကာ မတ္တတ္ရပ္ စကားေျပာသင့္ေပသည္။ ကန္႔ကြက္စရာရိွလွ်င္လည္း ထိုအခါမွအက်ဳိးႏွင့္အေၾကာင္းႏွင့္ရွင္းလင္း တင္ျပရေပမည္။ ကေလးမ်ား စကားလုေျပာသကဲ့သို႔ မလုပ္သင့္ဟုထင္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ မိမိအစုအဖဲြ႕မွ လူ တေယာက္က မတ္တတ္ထသည္ႏွင့္အားလံုး ၀ိုင္းအံုမတ္တတ္ရပ္ဆႏၵျပၾကသည္မွာလည္း လႊတ္ေတာ္ကိုလည္း ေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ကိုလည္းေကာင္း မေလးစားေသာလုပ္ရပ္မ်ားျဖစ္သည္။ ထိုလုပ္ရပ္ကို နမူနာယူ၍ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား လႊတ္ေတာ္တြင္း စကားေျပာေနစဥ္ ပါတီတခုမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက အစုလိုက္အျပံဳလိုက္ ၀ိုင္း၀န္းမတ္တတ္ရပ္ ကန္႔ကြက္ခဲ့လွ်င္ တပ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္ သေဘာထားၾကီး ၾကီးႏွင့္ သည္းခံနိုင္ၾကမည္လားဟု ေမးခြန္းထုတ္လိုပါသည္။ အျမင္မတူမႈဆိုသည္မွာ မည္သည့္ကိစၥတြင္မဆို ရိွတတ္ေသာသေဘာရိွရာ မိမိအဖဲြ႕၏အျမင္ႏွင့္မကိုက္ညီသည္နွင့္ ၀ိုင္း၀န္းအားလံုးမတ္တတ္ရပ္ကန္႔ကြက္ၾက ျခင္းမွာလည္း မျဖစ္ထိုက္ေသာ အျပဳအမူျဖစ္၍ ဂိုဏ္းဂဏ၀ါဒကို က်င့္သံုးေနသလိုရိွပါသည္။ သူရ ဦးေရႊမန္း လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ျဖစ္ေနစဥ္ကလည္း လႊတ္ေတာ္တြင္းေဆြးေႏြးမႈတခုတြင္ အစုအဖဲြ႕အလိုက္ ဆႏၵျပသလို တံုဏိ ဘာေ၀လုပ္ေနပါက လႊတ္ေတာ္ထဲမွထြက္သြားရန္ ဥကၠ႒အေနျဖင့္ ညႊန္ၾကားခြင့္ရိွေၾကာင္း သတိေပးခဲ့ဖူးပါ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနာင္လာမည့္ ငါးနွစ္သက္တမ္းတြင္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားနွင့္ အရပ္သားေရြး ေကာက္ခံကိုယ္စားလွယ္မ်ား ယခုထက္ ပိုမိုျပင္းထန္ေသာ ျငင္းခုံမႈမ်ဳိး ၾကံဳလာရေကာင္းၾကံဳ လာနိုင္ေသာ နိုင္ငံေတာ္အေရးကိစၥမ်ားရိွ လာနိုင္သည္ျဖစ္ရာ လႊတ္ေတာ္တြင္းေဆြးေႏြးမႈမ်ားသည္ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီလႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းမ်ားကဲ့သို႔ အသက္၀င္လႈပ္ရွားကာ စိတ္၀င္ စားစရာမ်ားေကာင္းလာျပီ ျဖစ္သည္။
ယခင္ လႊတ္ေတာ္ အေဟာင္းတုန္းကေတာ့ ဒီလူနွင့္ ဒီလူ နွစ္သင္းခဲြကန္ေသာ ေဘာလံုးပဲြ တပဲြကိုၾကည့္ရ သလိုရိွရာ ဂိုး၀င္ေအာင္မသြင္းၾကဘဲ အခိ်န္ကုန္ေအာင္ လူေပးကစားေနၾကသျဖင့္ အားလံုးေကာင္းပါသည္ ဟူေသာ စကားမွတပါး လႊတ္ေတာ္တြင္မၾကားရဖူးေပ။ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ အမတ္မ်ားသည္ ျမန္မာ့ စီးပြားေရးဦးပိုင္လီမိတက္နွင့္ ၀မ္ေပါင္ကုမၸဏီကိုေ၀ဖန္လွ်င္ ဆတ္ဆတ္ခါေအာင္နာတတ္ေသာ စိတ္အခံကိုျပဳ ျပင္ယူရမည္ျဖစ္သလို NLD အမတ္မ်ားသည္လည္း အဆိုတရပ္ကိုေထာက္ခံေဆြးေႏြးရာတြင္ မူရင္းအဆိုနွင့္ မသက္ဆိုင္ေသာ ႏိုင္ငံေရးစိတ္ခံစားမႈမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ ေနာက္ေနာင္တြင္ လႊတ္ေတာ္ အတြင္း၌ ကာကြယ္ေရး ဘတ္ဂ်က္အတြက္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားတြင္ ယခုထက္အေခ်အတင္ ေဆြးေႏြးရေသာကိစၥ မ်ားေပၚေပါက္လာနိုင္သည္ျဖစ္ရာ စစ္သားစိတ္၊ အရပ္သားစိတ္မ်ားကိုေဖ်ာက္ဖ်က္၍ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ စိတ္ျဖင့္ နိုင္ငံအတြက္ အလုပ္လုပ္ၾကဖို႔လိုမည္ျဖစ္သည္။
ေနာက္ထပ္ေျပာစရာျဖစ္ေနေသာကိစၥမွာ အစိုးရသည္ ယခင္လႊတ္ေတာ္အေဟာင္းကိုသာ တာ၀န္ခံရမည္ျဖစ္ျပီး လႊတ္ေတာ္အသစ္ကို တာ၀န္ခံစရာမလိုသျဖင့္ လႊတ္ေတာ္သို႔လာေရာက္ေျဖၾကားရန္မလိုဟူေသာ အယူအဆ ျဖစ္သည္။ ထိုအယူအဆမွာ ဆင္ေ၀ွ႔ရန္ေရွာင္ ၀ါဒ၊ မိုးၾကိဳးပစ္ထန္းလက္နွင့္ကာ အယူ၀ါဒသာျဖစ္သည္။ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၀၃ တြင္ ''နိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အား တာ၀န္ခံရ မည္။ ဒုတိယသမၼတမ်ားသည္ နိုင္ငံေတာ္သမၼတအားလည္းေကာင္း၊ နိုင္ငံေတာ္သမၼတမွတဆင့္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္အားလည္းေကာင္း တာ၀န္ခံရမည္''ဟု အတိအလင္းေရးသားထား ေပသည္။ ထိုသို႔ ေရးသားထား ရာတြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အား တာ၀န္ခံရမည္ဟု ေရးသားထားသျဖင့္ ပထမအၾကိမ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ ေတာ္၊ ဒုတိယအၾကိမ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္စသည္ျဖင့္ လက္လီစိပ္ေျပာဆိုေနရမည့္အေရးမဟုတ္ေပ။ သမၼတသည္ လက္ရိွတည္ျမဲေနေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုတာ၀န္ခံရမည္မွာ ရွင္းလင္းေနေသာကိစၥျဖစ္သည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ စစ္ဘက္တရားစီရင္ရာတြင္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၏ အဆံုးအျဖတ္သည္အျပီး အျပတ္ျဖစ္ သည္ဟု ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၄၃(ခ)ကဆိုရာ၌ ယခင္လႊတ္ေတာ္က ခန္႔ခဲ့ေသာ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးခ်ဳပ္လား၊ ယခုလႊတ္ေတာ္အသစ္ကခန္႔ေသာ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္လားဟု ဆင္ေ၀ွ႔ ရန္ေရွာင္၊ ၀ိ၀ါဒကဲြျပားေနစရာမလိုေပ။ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ဆိုသည္မွာ လက္ရိွရာထူးတြင္ တည္ ရိွေနေသာ တပ္ခ်ဳပ္ကိုဆိုလိုသည္မွာ ထင္ရွားေနသလို၊ သမၼတက လႊတ္ေတာ္ကိုတာ၀န္ခံရမည္ဆိုသည္မွာ လည္း ယခုေလာေလာဆယ္ရိွေနေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုဆိုလိုျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သာမန္စဥ္းစားဥာဏ္ရိွလွ်င္ပင္ သိနိုင္ေသာကိစၥျဖစ္သည္။ ဟိုလႊတ္ေတာ္၊ သည္လႊတ္ေတာ္စသည္ျဖင့္ ေဘာ္လီေဘာပုတ္ေနရမည့္ကိစၥ မဟုတ္ေပ။ သမၼတသည္ လႊတ္ေတာ္ကိုတာ၀န္ခံရမည္ျဖစ္သျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ကသိခ်င္တာရိွလွ်င္ သမၼတသည္ မိမိကိုယ္တိုင္ျဖစ္ေစ၊ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္၀န္ၾကီး (သို႔မဟုတ္) ဒု၀န္ၾကီးမ်ားကိုျဖစ္ေစ လႊတ္ေတာ္သို႔လာ ေရာက္ ရွင္းလင္းတင္ျပရန္ တာ၀န္ရိွေပသည္။ သမၼတသည္ လႊတ္ေတာ္ကို တာ၀န္ခံရမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သမၼတ၏လက္ေအာက္မွ ဒုသမၼတမ်ား၊ ၀န္ၾကီးမ်ား၊ ဒု၀န္ၾကီးမ်ားသည္လည္း လႊတ္ေတာ္ကို တာ၀န္ခံရမည္မွာ ေျပာစရာပင္ မလိုေတာ့ေပ။ နိုင္ငံေတာ္သမၼတ(သို႔မဟုတ္) ဒုသမၼတ(သို႔မဟုတ္) ၀န္ၾကီး တပါးပါးသည္ ထိုသို႔ လႊတ္ေတာ္က ဖိတ္ၾကားပါလ်က္ မသိက်ဳိးကြ်န္ျပဳ၍ လာေရာက္ရန္ ျငင္းဆန္ေနလွ်င္ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ခ်ဳိးေဖာက္ ျခင္းျဖစ္သည္။ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၇၁ အရ လႊတ္ေတာ္ တရပ္ရပ္က စြပ္စဲြျပစ္တင္ကာ ရာထူးမွရပ္စဲေၾကာင္း ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အၾကီးအမွဴးက ေၾကညာနိုင္သည္ဟု ပုဒ္မ ၇၁ (ဆ) တြင္ အတိ အက် ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္မူအားျဖင့္ အစိုးရအဖဲြ႕သည္ လႊတ္ေတာ္က လာေရာက္ရွင္းလင္းရန္ ဖိတ္ေခၚျခင္းကို မသိက်ဳိးကြ်န္ျပဳ၍မရပါ။ ယခုအခါ ရာထူးမွ တရား၀င္ရပ္စဲရန္ တလေက်ာ္ေက်ာ္သာလိုေတာ့ သျဖင့္ (ဆင္းရေတာ့မည့္အတူတူ) အစိုးရအဖဲြ႕၀င္၀န္ၾကီးမ်ားသည္ ပုဒ္မ ၇၁ ကို မေၾကာက္ၾကေတာ့ျခင္းလည္း ျဖစ္နိုင္ပါသည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ထို၀န္ၾကီး၊ ထိုသမၼတမ်ား၊ ဒုသမၼတမ်ားသည္ ရာထူးလက္ခံစဥ္အခါက ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ေလးစားလိုက္နာပါမည္ဟု လႊတ္ေတာ္ေရွ႕တြင္ ကတိျပဳထားသူမ်ားျဖစ္သည္။ မင္းမွာသစၥာ လူမွာကတိဟုဆိုရိုးရိွသည္နွင့္အညီ မိမိသစၥာဓိ႒ာန္ျပဳထားေသာ ကတိတခုကို တည္ျမဲဖို႔ တာ၀န္ သည္ ကတိသစၥာကိုအေလးထားသူအားလံုး၏ တာ၀န္ျဖစ္သည္။ ျပဳတ္ကာနီးျဖစ္၍ လႊတ္ေတာ္အသစ္နွင့္ လက္တဲြမေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေသာ စိတ္ဓာတ္မွာ ကမာၻတြင္မရိွေသာ အလြန္အျမင္တိမ္သည့္စိတ္ဓာတ္ ျဖစ္ပါ သည္။
ယခင္အစိုးရ၊ ယခင္လႊတ္ေတာ္၊ ယခင္တရားစီရင္ေရး လက္ထက္တြင္ မ႑ိဳင္တခုႏွင့္တခု သိပ္ျပီး ထိပ္တိုက္ ရင္ဆိုင္ရမႈမရိွသည္မွာ အားလံုးသည္ တပ္မေတာ္ဟူေသာ ေနာက္ခံဘက္ဂေရာင္းတခုေအာက္မွ ေပါက္ဖြားလာ ေသာ အစုအဖဲြ႕မ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ ယခုအခါ သည္ပုတ္ထဲမွသည္ပဲဆိုေသာ ထိုဥခံြကို ေဖာက္ထြက္ လာေသာ လႊတ္ေတာ္သစ္နွင့္၊ ဥခံြေဟာင္းထဲမွ အစိုးရေဟာင္းျဖစ္၍သာ ထိုသို႔ ထိပ္တိုက္ တိုးမႈမ်ားျဖစ္ေနျခင္း ျဖစ္ကာ ဧျပီလ ၁ ရက္ေန႔တြင္ အစိုးရသစ္တက္လာသည္နွင့္ လႊတ္ေတာ္နွင့္အစိုးရ အျငင္းပြားမႈမ်ားနည္း သြားျပီး ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားနွင့္သာ အေခ်အတင္ ဆက္လက္စခန္းသြား ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
သရ၀ဏ္(ျပည္)

၂၀၁၆ ေဖေဖာ္၀ါရီႏွင့္ မတ္လ တလလံုး (ရက္ ၆၀ ခန္႔)မွာ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး၀ယ္ထူးျခားေသာကာလျဖစ္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုနွစ္လေသာကာလအတြင္း၀ယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္ (အစိုးရ)တြင္ လူေဟာင္းမ်ား ဆက္လက္အုပ္ခ်ဳပ္ေနဆဲျဖစ္ျပီး ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္(လႊတ္ေတာ္)သည္ အသစ္ျဖစ္ေပၚလာေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ သည္။ တနည္းေျပာရလွ်င္ လႊတ္ေတာ္အသစ္ႏွင့္ အစိုးရအေဟာင္း ရင္ဆိုင္ေတြ႕ရျခင္း ျဖစ္သည္။ အစိုးရ ေဟာင္းတြင္ပါ၀င္သူ အမ်ားစုမွာ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပဲြတြင္ရံႈးနိမ့္ခဲ့ေသာ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖံြ႕ျဖိဳးေရး ပါတီ၀င္အမ်ားစု ျဖစ္ျပီး လႊတ္ေတာ္အသစ္တြင္ ပါ၀င္သူအမ်ားစုမွာ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီ အဖဲြ႕ခ်ဳပ္ပါတီ၀င္ အမ်ားစုျဖစ္ေလသည္။ ယခင္လႊတ္ေတာ္အေဟာင္းႏွင့္ အစိုးရေဟာင္းလက္ထက္တုန္းကလည္း လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အစိုးရသည္ သိပ္ျပီး အေစးကပ္သည္ေတာ့မဟုတ္၊ ရံဖန္ရံခါ အျငင္းပြားမႈမ်ား၊ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္မႈမ်ား၊ အာဏာ လြန္ဆဲြပဲြမ်ားလည္း ရိွခဲ့ဖူးပါသည္။ ဥပမာ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ခံုရံုးအဖဲြ႕၀င္မ်ားကို စြပ္စဲြျပစ္တင္ေသာကိစၥ၊ ေဒါက္တာဆိတ္ဖြားရွာပံုေတာ္ကိစၥ၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီ၀င္မ်ားသည္ ျပည္ ေထာင္စုအဆင့္ ဟုတ္မဟုတ္ ျငင္းခံုမႈ၊ ဆီးသီးဗန္းေမွာက္သည့္ကိစၥစသည္ျဖင့္ ဦးေရႊမန္းႏွင့္ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ ၾကား၊ ဦးခင္ေအာင္ျမင့္ႏွင့္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရၾကား အျငင္းပြားၾကရတာေတြလည္း ရိွေပသည္။ သို႔ေသာ္ မ႑ိဳင္ ႏွစ္ခုလံုးသည္ ျပည္ခိုင္ျဖိဳးပါတီ၀င္မ်ားသာျဖစ္၍ ထိုအျငင္းပြားမႈမ်ားမွာ ဟန္ေဆာင္အျငင္းပြားမႈေတြလားဟု သံသယျဖစ္သူကျဖစ္ၾကသည္။ ထိုစဥ္က ျဖစ္ေနခဲ့ေသာ နိုင္ငံေရးပံုသဏၭာန္မွာ လႊတ္ေတာ္ကတဖက္၊ အစိုးရ ႏွင့္ တပ္မေတာ္က တဖက္ဆိုေသာ ပံုသဏၭာန္ျဖစ္သည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္ သမၼတနွင့္လႊတ္ေတာ္အျငင္းပြား တိုင္း တပ္မေတာ္သည္ သမၼတဘက္မွရပ္တည္ ဆႏၵမဲေပး၊ ေထာက္ခံေဆြးေႏြးတတ္တာ မၾကာခဏေတြ႕ရ သည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ ဘယ္ေလာက္သေဘာထားကဲြကဲြ အားလံုးသည္ ျပည္ခိုင္ျဖိဳးပါတီ၀င္မ်ား၊ တပ္မေတာ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းမ်ားျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုက ထိုႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းကို အယံုအၾကည္မရိွပါ။ ရင္မခုန္ခဲ့ၾကပါ။ သို႔ေသာ္ အေျခအေနကား ျခားနားခဲ့ျပီ။
၂၀၁၆ ေဖေဖာ္၀ါရီလဆန္းမွစ၍ လႊတ္ေတာ္အသစ္မ်ားသည္ ျဖစ္တည္လာခဲ့ျပီျဖစ္၏။ အစိုးရမွာကား မျပဳတ္ ေသး။ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကလည္း ယခင္အတိုင္းရိွေနဆဲ။ ထိုအခါတြင္ အသစ္စက္ စက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ အသစ္စက္စက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရအေဟာင္းတို႔ ပြတ္တိုက္မႈမ်ား ရိွလာခဲ့ေလသည္။ လႊတ္ေတာ္သစ္၏စြမ္းေဆာင္မႈကို ျပည္သူလူထုက အကဲခတ္ေနၾကရာ လႊတ္ေတာ္တြင္တင္မည့္ ပထမဆံုးအေရးၾကီးအဆိုသည္ ၅၉(စ)ဆိုင္းငံ့ေရး၊ ျပင္ဆင္ေရး ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု အားလံုးကထင္ခဲ့ေသာ္လည္း အံၾသဖြယ္ရာပင္ NLD မွတင္ေသာ ပထမဆံုးအေရးၾကီးအဆိုမွာ ရွမ္းျပည္နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း)တြင္ ျဖစ္ပြားေနေသာ တိုက္ပဲြမ်ား ရပ္ဆိုင္းေပးေရး အစိုးရနွင့္သက္ဆိုင္ရာအဖဲြ႕မ်ား အား တိုက္တြန္းေၾကာင္း အဆိုျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၄ ရက္က မူးယစ္ေဆး၀ါးနိွမ္နင္းတိုက္ဖ်က္ ေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ျပည္သူလူထုပူးေပါင္းပါ၀င္လာမႈအေပၚ ၾကိဳဆိုေထာက္ခံေပးရန္နွင့္ ဟန္႔တားေနွာင့္ယွက္ သူမ်ား၏အႏၱရာယ္မွ ကာကြယ္ေပးရန္တို႔အျပင္ ထိေရာက္ေသာ ကူညီေဆာင္ရြက္မႈမ်ား အျမန္ဆံုးေဆာင္ရြက္ ေပးရန္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအား တိုက္တြန္းေၾကာင္း အဆိုကို NLD ပါတီမွ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ဦးလဂန္ဇယ္ဂ်ဳံးက ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းခဲ့သည္။ ထိုအဆိုႏွင့္ပတ္သက္၍ အစိုးရ၀န္ၾကီးမ်ားလႊတ္ ေတာ္တြင္ လာေရာက္ရွင္းလင္းျခင္းမရိွပါ။ တကယ္ေတာ့ အစိုးရသာ တကယ္တမ္းအလုပ္လုပ္ခဲ့လွ်င္ ထိုအဆို မွာ တိုက္တြန္းရန္ပင္မလိုေသာအဆိုျဖစ္သည္။ မူးယစ္ေဆး၀ါး တိုက္ဖ်က္သည္ဆိုျခင္းမွာ မူရင္းအားျဖင့္ အစိုးရ လုပ္ရမည့္အလုပ္ျဖစ္သည္။ ထိုအလုပ္ကို ျပည္သူလူထုက မိမိအလုပ္ပ်က္ခံကာအႏၱရာယ္ၾကားမွ လိုက္လံလုပ္ အားေပးေနသည္ဆိုကတည္းက အစိုးရသည္ ဘက္ေပါင္းစံုမွ အကာအကြယ္ေပးေစာင့္ေရွာက္ကူညီရမည္ ျဖစ္ သည္။ တပ္မေတာ္မွ လံုျခံဳေရးအျပည့္အ၀တာ၀န္ယူေပးရမည္ ျဖစ္သည္။ ယခုကဲ့သို႔ ကူသလိုလို မကူသလိုလို၊ ေစာင့္ေရွာက္သလိုလို၊ မေစာင့္ေရွာက္သလိုလို လုပ္ရမည့္ကိစၥမ်ား မဟုတ္ေခ်။ လုပ္ကိုလုပ္ရ မည့္ကိစၥမ်ားျဖစ္ သည္။ အစိုးရဘက္မွ မူးယစ္ေဆး၀ါးဆန္႔က်င္ေသာ ျပည္သူလူထုကို အကာအကြယ္အျပည့္အ၀ မေပးႏိုင္ေသာ ေၾကာင့္သာ လႊတ္ေတာ္တြင္ NLD က အေရးၾကီးအဆိုတခုအျဖစ္ တက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုအဆိုကို အစိုးရ အဖဲြ႕၀င္၀န္ၾကီးမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္သို႔လာ ေရာက္ရွင္းလင္းျခင္းမျပဳဘဲ ပထမအၾကိမ္အျဖစ္လႊတ္ေတာ္ကို ကဏၬေကာစျပဳခဲ့ပါသည္။
ထို႔ေနာက္ ပုလဲျမိဳ႕နယ္မဲဆႏၵနယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေဒၚခင္စန္းလိႈင္က နိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ေရြးေကာက္ပဲြအျပီး ေနာက္ပိုင္းေဆာင္ရြက္ေနေသာ နိုင္ငံပိုင္ေျမ၊ နိုင္ငံပိုင္စက္ရံုမ်ား၊ နိုင္ငံေတာ္စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းမ်ားကို အလ်င္စလို ငွားရမ္း၊ ေရာင္းခ်၊ လဲႊေျပာင္းမႈ၊ ပုဂၢလိကပိုင္ျပဳလုပ္မႈ၊ ႏိုင္ငံပိုင္စီမံကိန္းမ်ားကို ေနရာ တက်စီမံျခင္းမျပဳဘဲ အေဆာတလ်င္ ခြင့္ျပဳေနမႈ၊ က်ဴးေက်ာ္မ်ားကို အဓမၼဖယ္ရွားမႈ၊ ႏိုင္ငံပိုင္သယံဇာတမ်ားကို လိုအပ္ေသာေဆာင္ရြက္မႈမ်ား၊ သေဘာတူညိႇႏိႈင္းမႈမ်ား မျပုလုပ္ဘဲ အစိုးရတာ၀န္မလဲႊေျပာင္းမီ အလ်င္အျမန္ စီမံခန္႔ခဲြမႈ စသည္တို႔ကို ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံသားတို႔အက်ဳိးအတြက္ အေသးစိတ္စိစစ္ဟန္႔တား၍ ထိန္းေက်ာင္း တည့္မတ္ေပးရန္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖဲြ႕အားတိုက္တြန္းေၾကာင္း အေရးၾကီးအဆိုကို ၂၀၁၆ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၅ ရက္က တင္သြင္းခဲ့ေလသည္။ ၎အဆိုသည္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရကို မ်ားစြာအထိနာေစခဲ့ဟန္ရိွ၏။ ဟန္ေဆာင္ ပန္ေဆာင္မွ်ပင္ လႊတ္ေတာ္သို႔ လာေရာက္ရွင္းလင္းမႈမလုပ္ေတာ့ဘဲ တခါတည္းကိုယ္ေပ်ာက္ေဆးစားလိုက္ သည့္သဖြယ္ ၀န္ၾကီး၊ ဒု၀န္ၾကီး၊ အစိုးရအဖဲြ႕၀င္မ်ား ရိွန္းဆာယာ ပိုေမာက္၍ ကိုယ္ေပ်ာက္သြားၾကေတာ့သည္။ ၎ေနာက္ လႊတ္ေတာ္တြင္ ေဒၚခင္စန္းလိႈင္တင္သြင္းေသာ အေရးၾကီးအဆိုကို ၂၆-၂-၂၀၁၆ တြင္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္တြင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၁၂ ဦးက ေဆြးေႏြးၾကသည္။ NLD မွ ေစတုတၳရာျမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေက်ာ္ေအာင္လြင္က ေဒၚခင္စန္းလိႈင္၏အဆိုကို ေထာက္ခံေဆြးေႏြးေနစဥ္ တပ္မ ေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္အစုအဖဲြ႕မွ ဗိုလ္မွဴးၾကီးမိုးေက်ာ္ဦးဆိုသူက ခဏခဏဟုဆိုကာ မတ္တတ္ထျပီး ကန္႔ကြက္ေၾကာင္း ေျပာၾကားသည့္အျပင္ လက္ပံေတာင္းေတာင္စီမံကိန္းနွင့္ပတ္သက္ေသာ စာရင္းဇယားမ်ား ကို ရွည္လ်ားစြာဖတ္ၾကားျပသြားခဲ့၏။ ထိုဗိုလ္မွဴးၾကီး မိုးေက်ာ္ဦးဆိုသူ မတ္တတ္ထ စကားေျပာသည္နွင့္ က်န္ ေသာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ရိွ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အားလံုး မတ္တတ္ထရပ္ကာ အစုလိုက္ အေ၀းလိုက္ ဆႏၵျပသလို ကန္႔ကြက္သလိုလို လုပ္ၾကေလသည္။ ထိုျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ မေရွးမေနွာင္းမွာပင္ ျပည္ ေထာင္စုအစိုးရ၏ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရိွသူဟုဆိုေသာ ျပန္ၾကားေရး၀န္ၾကီး ဦးရဲထြဋ္က သမၼတဦးသိန္းစိန္အစိုးရ အား ပထမအၾကိမ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သက္တမ္းက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ယခုလက္ရိွလႊတ္ ေတာ္သက္တမ္းတြင္ သူတို႔အစိုးရအေနနွင့္ တာ၀န္ခံဖို႔မလိုေသာေၾကာင့္ တမင္သက္သက္အစိုးရကို ထိုးႏွက္ ေသာကိစၥမ်ဳိးကို လႊတ္ေတာ္တြင္၀န္ၾကီးမ်ားအေနျဖင့္ သြားေရာက္ေျဖရွင္းဖို႔ မလိုသည့္သေဘာမ်ဳိးေျပာၾကား သြားေပသည္ ( RFA Burmese 26.2.2016)။ ဤေနရာ၌ ေျပာၾကားရန္ရိွလာသည္မွာ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ျဖစ္ သည္။ နံပါတ္(၁)အခ်က္မွာ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းတခု၌ အစည္းအေ၀း က်င္းပေနစဥ္အတြင္း အျခား ကိုယ္စားလွယ္တဦးက မတ္တတ္ရပ္ကာ စကားလုေျပာခြင့္၊ မတ္တပ္ရပ္ခြင့္ရိွမရိွဆိုေသာကိစၥ၊ ထို႔အျပင္ အစုအေ၀းလိုက္ မတ္တတ္ရပ္ ကန္႔ကြက္ဆႏၵျပမႈမို်းကို လႊတ္ေတာ္အတြင္း ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရိွမရိွဟူေသာ ေမးခြန္းျဖစ္သည္။ ေနာက္ထပ္ေမးခြန္းတခုမွာ အစိုးရအဖဲြ႕၀င္ ၀န္ၾကီးမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္သို႔ လာေရာက္မေျဖ ၾကားေတာ့ဘူးဟု မိမိဘာသာဆံုးျဖတ္၍ ရသလားဆိုေသာ ေမးခြန္းမ်ားျဖစ္သည္။
သာမန္စဥ္းစားဥာဏ္ျဖင့္ စဥ္းစားၾကည့္ေသာအခါတြင္ပင္ လူတေယာက္စကားေျပာ၍ မျပီးေသးမီ အလုအယက္ ၾကားျဖတ္၍၀င္ ေျပာျခင္းသည္ လူၾကီးလူေကာင္းမပီသမႈ တမ်ဳိးအျဖစ္ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းက သတ္မွတ္ၾကေပ သည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္းသို႔ေရာက္ေနေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွာလည္း ထို Ethic မ်ဳိးရိွသင့္သည္ဟု ယူဆေပ သည္။ အကယ္၍ ကိုယ္စားလွယ္တေယာက္ေျပာေနေသာ ေျပာဆိုခ်က္မ်ားကို မိမိသေဘာမတူပါက ထိုကိုယ္ စားလွယ္စကားဆံုးေအာင္ေစာင့္ဆိုင္းျပီး ထိုသူေျပာဆိုျပီးစီးသြားပါမွ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒အား ခြင့္ေတာင္းကာ မတ္တတ္ရပ္ စကားေျပာသင့္ေပသည္။ ကန္႔ကြက္စရာရိွလွ်င္လည္း ထိုအခါမွအက်ဳိးႏွင့္အေၾကာင္းႏွင့္ရွင္းလင္း တင္ျပရေပမည္။ ကေလးမ်ား စကားလုေျပာသကဲ့သို႔ မလုပ္သင့္ဟုထင္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ မိမိအစုအဖဲြ႕မွ လူ တေယာက္က မတ္တတ္ထသည္ႏွင့္အားလံုး ၀ိုင္းအံုမတ္တတ္ရပ္ဆႏၵျပၾကသည္မွာလည္း လႊတ္ေတာ္ကိုလည္း ေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ကိုလည္းေကာင္း မေလးစားေသာလုပ္ရပ္မ်ားျဖစ္သည္။ ထိုလုပ္ရပ္ကို နမူနာယူ၍ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား လႊတ္ေတာ္တြင္း စကားေျပာေနစဥ္ ပါတီတခုမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက အစုလိုက္အျပံဳလိုက္ ၀ိုင္း၀န္းမတ္တတ္ရပ္ ကန္႔ကြက္ခဲ့လွ်င္ တပ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္ သေဘာထားၾကီး ၾကီးႏွင့္ သည္းခံနိုင္ၾကမည္လားဟု ေမးခြန္းထုတ္လိုပါသည္။ အျမင္မတူမႈဆိုသည္မွာ မည္သည့္ကိစၥတြင္မဆို ရိွတတ္ေသာသေဘာရိွရာ မိမိအဖဲြ႕၏အျမင္ႏွင့္မကိုက္ညီသည္နွင့္ ၀ိုင္း၀န္းအားလံုးမတ္တတ္ရပ္ကန္႔ကြက္ၾက ျခင္းမွာလည္း မျဖစ္ထိုက္ေသာ အျပဳအမူျဖစ္၍ ဂိုဏ္းဂဏ၀ါဒကို က်င့္သံုးေနသလိုရိွပါသည္။ သူရ ဦးေရႊမန္း လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ျဖစ္ေနစဥ္ကလည္း လႊတ္ေတာ္တြင္းေဆြးေႏြးမႈတခုတြင္ အစုအဖဲြ႕အလိုက္ ဆႏၵျပသလို တံုဏိ ဘာေ၀လုပ္ေနပါက လႊတ္ေတာ္ထဲမွထြက္သြားရန္ ဥကၠ႒အေနျဖင့္ ညႊန္ၾကားခြင့္ရိွေၾကာင္း သတိေပးခဲ့ဖူးပါ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနာင္လာမည့္ ငါးနွစ္သက္တမ္းတြင္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားနွင့္ အရပ္သားေရြး ေကာက္ခံကိုယ္စားလွယ္မ်ား ယခုထက္ ပိုမိုျပင္းထန္ေသာ ျငင္းခုံမႈမ်ဳိး ၾကံဳလာရေကာင္းၾကံဳ လာနိုင္ေသာ နိုင္ငံေတာ္အေရးကိစၥမ်ားရိွ လာနိုင္သည္ျဖစ္ရာ လႊတ္ေတာ္တြင္းေဆြးေႏြးမႈမ်ားသည္ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီလႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းမ်ားကဲ့သို႔ အသက္၀င္လႈပ္ရွားကာ စိတ္၀င္ စားစရာမ်ားေကာင္းလာျပီ ျဖစ္သည္။
ယခင္ လႊတ္ေတာ္ အေဟာင္းတုန္းကေတာ့ ဒီလူနွင့္ ဒီလူ နွစ္သင္းခဲြကန္ေသာ ေဘာလံုးပဲြ တပဲြကိုၾကည့္ရ သလိုရိွရာ ဂိုး၀င္ေအာင္မသြင္းၾကဘဲ အခိ်န္ကုန္ေအာင္ လူေပးကစားေနၾကသျဖင့္ အားလံုးေကာင္းပါသည္ ဟူေသာ စကားမွတပါး လႊတ္ေတာ္တြင္မၾကားရဖူးေပ။ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ အမတ္မ်ားသည္ ျမန္မာ့ စီးပြားေရးဦးပိုင္လီမိတက္နွင့္ ၀မ္ေပါင္ကုမၸဏီကိုေ၀ဖန္လွ်င္ ဆတ္ဆတ္ခါေအာင္နာတတ္ေသာ စိတ္အခံကိုျပဳ ျပင္ယူရမည္ျဖစ္သလို NLD အမတ္မ်ားသည္လည္း အဆိုတရပ္ကိုေထာက္ခံေဆြးေႏြးရာတြင္ မူရင္းအဆိုနွင့္ မသက္ဆိုင္ေသာ ႏိုင္ငံေရးစိတ္ခံစားမႈမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ ေနာက္ေနာင္တြင္ လႊတ္ေတာ္ အတြင္း၌ ကာကြယ္ေရး ဘတ္ဂ်က္အတြက္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားတြင္ ယခုထက္အေခ်အတင္ ေဆြးေႏြးရေသာကိစၥ မ်ားေပၚေပါက္လာနိုင္သည္ျဖစ္ရာ စစ္သားစိတ္၊ အရပ္သားစိတ္မ်ားကိုေဖ်ာက္ဖ်က္၍ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ စိတ္ျဖင့္ နိုင္ငံအတြက္ အလုပ္လုပ္ၾကဖို႔လိုမည္ျဖစ္သည္။
ေနာက္ထပ္ေျပာစရာျဖစ္ေနေသာကိစၥမွာ အစိုးရသည္ ယခင္လႊတ္ေတာ္အေဟာင္းကိုသာ တာ၀န္ခံရမည္ျဖစ္ျပီး လႊတ္ေတာ္အသစ္ကို တာ၀န္ခံစရာမလိုသျဖင့္ လႊတ္ေတာ္သို႔လာေရာက္ေျဖၾကားရန္မလိုဟူေသာ အယူအဆ ျဖစ္သည္။ ထိုအယူအဆမွာ ဆင္ေ၀ွ႔ရန္ေရွာင္ ၀ါဒ၊ မိုးၾကိဳးပစ္ထန္းလက္နွင့္ကာ အယူ၀ါဒသာျဖစ္သည္။ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၀၃ တြင္ ''နိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အား တာ၀န္ခံရ မည္။ ဒုတိယသမၼတမ်ားသည္ နိုင္ငံေတာ္သမၼတအားလည္းေကာင္း၊ နိုင္ငံေတာ္သမၼတမွတဆင့္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္အားလည္းေကာင္း တာ၀န္ခံရမည္''ဟု အတိအလင္းေရးသားထား ေပသည္။ ထိုသို႔ ေရးသားထား ရာတြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အား တာ၀န္ခံရမည္ဟု ေရးသားထားသျဖင့္ ပထမအၾကိမ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ ေတာ္၊ ဒုတိယအၾကိမ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္စသည္ျဖင့္ လက္လီစိပ္ေျပာဆိုေနရမည့္အေရးမဟုတ္ေပ။ သမၼတသည္ လက္ရိွတည္ျမဲေနေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုတာ၀န္ခံရမည္မွာ ရွင္းလင္းေနေသာကိစၥျဖစ္သည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ စစ္ဘက္တရားစီရင္ရာတြင္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၏ အဆံုးအျဖတ္သည္အျပီး အျပတ္ျဖစ္ သည္ဟု ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၄၃(ခ)ကဆိုရာ၌ ယခင္လႊတ္ေတာ္က ခန္႔ခဲ့ေသာ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးခ်ဳပ္လား၊ ယခုလႊတ္ေတာ္အသစ္ကခန္႔ေသာ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္လားဟု ဆင္ေ၀ွ႔ ရန္ေရွာင္၊ ၀ိ၀ါဒကဲြျပားေနစရာမလိုေပ။ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ဆိုသည္မွာ လက္ရိွရာထူးတြင္ တည္ ရိွေနေသာ တပ္ခ်ဳပ္ကိုဆိုလိုသည္မွာ ထင္ရွားေနသလို၊ သမၼတက လႊတ္ေတာ္ကိုတာ၀န္ခံရမည္ဆိုသည္မွာ လည္း ယခုေလာေလာဆယ္ရိွေနေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုဆိုလိုျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သာမန္စဥ္းစားဥာဏ္ရိွလွ်င္ပင္ သိနိုင္ေသာကိစၥျဖစ္သည္။ ဟိုလႊတ္ေတာ္၊ သည္လႊတ္ေတာ္စသည္ျဖင့္ ေဘာ္လီေဘာပုတ္ေနရမည့္ကိစၥ မဟုတ္ေပ။ သမၼတသည္ လႊတ္ေတာ္ကိုတာ၀န္ခံရမည္ျဖစ္သျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ကသိခ်င္တာရိွလွ်င္ သမၼတသည္ မိမိကိုယ္တိုင္ျဖစ္ေစ၊ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္၀န္ၾကီး (သို႔မဟုတ္) ဒု၀န္ၾကီးမ်ားကိုျဖစ္ေစ လႊတ္ေတာ္သို႔လာ ေရာက္ ရွင္းလင္းတင္ျပရန္ တာ၀န္ရိွေပသည္။ သမၼတသည္ လႊတ္ေတာ္ကို တာ၀န္ခံရမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သမၼတ၏လက္ေအာက္မွ ဒုသမၼတမ်ား၊ ၀န္ၾကီးမ်ား၊ ဒု၀န္ၾကီးမ်ားသည္လည္း လႊတ္ေတာ္ကို တာ၀န္ခံရမည္မွာ ေျပာစရာပင္ မလိုေတာ့ေပ။ နိုင္ငံေတာ္သမၼတ(သို႔မဟုတ္) ဒုသမၼတ(သို႔မဟုတ္) ၀န္ၾကီး တပါးပါးသည္ ထိုသို႔ လႊတ္ေတာ္က ဖိတ္ၾကားပါလ်က္ မသိက်ဳိးကြ်န္ျပဳ၍ လာေရာက္ရန္ ျငင္းဆန္ေနလွ်င္ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ခ်ဳိးေဖာက္ ျခင္းျဖစ္သည္။ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၇၁ အရ လႊတ္ေတာ္ တရပ္ရပ္က စြပ္စဲြျပစ္တင္ကာ ရာထူးမွရပ္စဲေၾကာင္း ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အၾကီးအမွဴးက ေၾကညာနိုင္သည္ဟု ပုဒ္မ ၇၁ (ဆ) တြင္ အတိ အက် ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္မူအားျဖင့္ အစိုးရအဖဲြ႕သည္ လႊတ္ေတာ္က လာေရာက္ရွင္းလင္းရန္ ဖိတ္ေခၚျခင္းကို မသိက်ဳိးကြ်န္ျပဳ၍မရပါ။ ယခုအခါ ရာထူးမွ တရား၀င္ရပ္စဲရန္ တလေက်ာ္ေက်ာ္သာလိုေတာ့ သျဖင့္ (ဆင္းရေတာ့မည့္အတူတူ) အစိုးရအဖဲြ႕၀င္၀န္ၾကီးမ်ားသည္ ပုဒ္မ ၇၁ ကို မေၾကာက္ၾကေတာ့ျခင္းလည္း ျဖစ္နိုင္ပါသည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ထို၀န္ၾကီး၊ ထိုသမၼတမ်ား၊ ဒုသမၼတမ်ားသည္ ရာထူးလက္ခံစဥ္အခါက ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ေလးစားလိုက္နာပါမည္ဟု လႊတ္ေတာ္ေရွ႕တြင္ ကတိျပဳထားသူမ်ားျဖစ္သည္။ မင္းမွာသစၥာ လူမွာကတိဟုဆိုရိုးရိွသည္နွင့္အညီ မိမိသစၥာဓိ႒ာန္ျပဳထားေသာ ကတိတခုကို တည္ျမဲဖို႔ တာ၀န္ သည္ ကတိသစၥာကိုအေလးထားသူအားလံုး၏ တာ၀န္ျဖစ္သည္။ ျပဳတ္ကာနီးျဖစ္၍ လႊတ္ေတာ္အသစ္နွင့္ လက္တဲြမေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေသာ စိတ္ဓာတ္မွာ ကမာၻတြင္မရိွေသာ အလြန္အျမင္တိမ္သည့္စိတ္ဓာတ္ ျဖစ္ပါ သည္။
ယခင္အစိုးရ၊ ယခင္လႊတ္ေတာ္၊ ယခင္တရားစီရင္ေရး လက္ထက္တြင္ မ႑ိဳင္တခုႏွင့္တခု သိပ္ျပီး ထိပ္တိုက္ ရင္ဆိုင္ရမႈမရိွသည္မွာ အားလံုးသည္ တပ္မေတာ္ဟူေသာ ေနာက္ခံဘက္ဂေရာင္းတခုေအာက္မွ ေပါက္ဖြားလာ ေသာ အစုအဖဲြ႕မ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ ယခုအခါ သည္ပုတ္ထဲမွသည္ပဲဆိုေသာ ထိုဥခံြကို ေဖာက္ထြက္ လာေသာ လႊတ္ေတာ္သစ္နွင့္၊ ဥခံြေဟာင္းထဲမွ အစိုးရေဟာင္းျဖစ္၍သာ ထိုသို႔ ထိပ္တိုက္ တိုးမႈမ်ားျဖစ္ေနျခင္း ျဖစ္ကာ ဧျပီလ ၁ ရက္ေန႔တြင္ အစိုးရသစ္တက္လာသည္နွင့္ လႊတ္ေတာ္နွင့္အစိုးရ အျငင္းပြားမႈမ်ားနည္း သြားျပီး ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားနွင့္သာ အေခ်အတင္ ဆက္လက္စခန္းသြား ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
သရ၀ဏ္(ျပည္)

posted from Bloggeroid
No comments:
Post a Comment